Gerd Mietzel Wprowadzenie do ...
Gerd Mietzel Wprowadzenie do psychologii, STUDIA Pedagogika resocjalizacyjna, wprowadzenie do psychologii
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
GERD MIETZELWprowadzenie do psychologiipodstawowe zagadnieniaprzek�ad: Ewa PankiewiczGWPGDA�SKIEWYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE Gda�sk 2002Podr�cznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji NarodowejRecenzje wydawnicze: prof. dr hab. Jerzy Brzezi�ski prof. dr hab. Alina Kola�czykTytu� orygina�u: Wege in die PsychologieCopyright (c) J. G. Cotta'sche Buchhandlung Nachfolger GmbH,Stuttgart 1994Copyright (c) for the Polish edition by Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 1998Wszystkie prawa zastrze�one.Ksi��ka ani jej cz�� nie mo�e by� przedrukowywanaani w �aden inny spos�b reprodukowana lub odczytywanaw �rodkach masowego przekazu bez pisemnej zgodyGda�skiego Wydawnictwa Psychologicznego.Wydanie pierwszeRedakcja merytoryczna: Alina Kola�czykRedakcja: Ma�gorzata JaworskaKorekta i konsultacje medyczne: Andrzej Karmoli�skiProjekt ok�adki: Agnieszka W�jkowskaOpracowanie graficzne: Piotr GeislerZdj�cia nr 8.1, 8.6, 8.10, 8.12 reprodukowane za zgod� prof. Paula EkmanaISBN 83-85416-76-5Drukarnia Wydawnictw Naukowych S.A. ��d�, ul. �wirki 2Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczneul. Bema 41 la, 81-753 Sopot, tel. lfax (058) 551-61-04e-mail: gwp@gwp.gda.pl, www.gwp.gda.plSpis tre�ciPrzedmowa .................................................... 91. CELE, ZA�O�ENIA ORAZ ZASTOSOWANIE PSYCHOLOGII ....... 111.1 Badanie zachowania i doznawania jako zadanie psychologii ............. 121.2 Psychologia jako dziedzina bada� .................................. 151.2.1 Krytyczne spojrzenie na istniej�ce hipotezyoraz sformu�owanie w�asnych pyta� ................................ 151.2.2 Niekt�re cechy bada� naukowych .................................. 171.3 R�ne sposoby widzenia ludzkich zachowa� .......................... 231.3.1 Biologiczny spos�b widzenia ....................................... 241.3.2 Behawiorystyczny spos�b widzenia ................................. 251.3.3 Poznawczy spos�b widzenia ....................................... 311.3.4 Psychoanalityczny spos�b widzenia ................................. 341.3.5 Humanistyczny spos�b widzenia ................................... 381.3.6 Por�wnanie r�nych sposob�w widzenia ............................. 401.4 Niekt�re dziedziny psychologii stosowanej ........................... 401.4.1 Zadania psycholog�w klinicznych ................................... 431.4.2 Zadania psycholog�w pracy i organizacji ............................. 461.5 Zdefiniowanie bada� podstawowych oraz nauki stosowanej,opisanych w nast�pnych rozdzia�ach ................................ 542. PSYCHOLOGIA LUDZKIEGO ROZWOJU ........................572.1 Charakterystyka psychologii rozwojowej ............................. 582.2 Metody badania zmian ........................................... 602.2.1 Uchwycenie zmian metod� przekroju pod�u�nego ...................... 602.2.2 Uchwycenie zmian metod� przekroju poprzecznego .................... 612.2.3 Po��czenie metody przekroju pod�u�nego i poprzecznego ................ 622.3 Obja�nienia zmian zachodz�cych w �yciu cz�owieka .................... 632.3.1 Biologiczne podstawy rozwoju ..................................... 632.3.2 Zagadnienie czynnik�w dziedzicznych i �rodowiska .................... 672.4 Wybrane dziedziny badawcze psychologii rozwojowej ................... 812.4.1 Zmiany w sferze fizyczno-motorycznej ............................... 812.4.2 Wi�zi spo�eczno-emocjonalne we wczesnym dzieci�stwie ................ 842.4.3 Rozw�j wybranych funkcji poznawczych ............................. 902.4.4 Zmiany �ci�le zwi�zane z wiekiem lub wi���ce si� z nim tylkow niewielkim stopniu ............................................ 943. PSYCHOLOGIA SPOSTRZEGANIA ............................. 1013.1 Narz�dy zmys��w: furtka dla bod�c�w fizycznych ..................... 102WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII3.1.1 Og�lna charakterystyka narz�d�w zmys��w ......................... 1023.2 Budowa i spos�b funkcjonowania narz�du wzroku .................... 1093.2.1 Drgania elektromagnetyczne jako podstawa odbioru wra�e� wzrokowych . 1093.2.2 Receptory - przetwarzanie energii fizycznej w impulsy nerwowe ........ 1103.2.3 Teorie dotycz�ce spostrzegania barw ............................... 1123.2.4 Przetwarzanie i wysy�anie informacji wzrokowychprzez centralny uk�ad nerwowy ................................... 1143.3 Interpretacja bod�c�w zarejestrowanych przez procesy spostrzegania .... 1173.3.1 Bodziec wzrokowy jako podstawa spostrzegania ...................... 1183.3.2 Uwaga a spostrzeganie .......................................... 1203.3.3 Organizacja spostrzegania ........................................ 1293.3.4 Wsp�praca proces�w zale�nych od danychoraz proces�w wywodz�cych si� ze zdolno�ci poznawczych .............. 1404. PODSTAWOWE PROCESY UCZENIA SI� ....................... 1444.1 Charakterystyka uczenia si� ..................................... 1444.1.1 Rozr�nienie pomi�dzy uczeniem si� a zachowaniem .................. 1444.1.2 Wzgl�dnie trwa�a zmiana w zachowaniu ............................ 1454.1.3 Uczenie si� jako rezultat �wicze� i do�wiadcze� ...................... 1464.1.4 Teorie dotycz�ce uczenia si� ...................................... 1484.2 Uczenie si� poprzez warunkowanie ................................ 1484.2.1 Warunkowanie klasyczne ........................................ 1494.2.2 Warunkowanie sprawcze ........................................ 1584.3 Poznawcze podej�cie do problematyki uczenia si� ..................... 1754.3.1 Uczenie si� utajone, mapy poznawcze .............................. 1774.3.2 Od pr�b i b��d�w do zrozumienia .................................. 1784.3.3 Uczenie si� poprzez na�ladowanie wzorc�w .......................... 1805. ROZWI�ZYWANIE PROBLEM�W .............................. 1855.1 Powstawanie i zastosowanie poj�� ................................. 1865.1.1 Poj�cia jako kategorie ........................................... 1865.2 Dygresja: porz�dek i kontrola dzi�ki poj�ciu w�asnej osoby ............. 1915.3 Przystosowanie si� do warunk�w �rodowiskapoprzez rozwi�zywanie problem�w ................................ 1945.3.1 Etapy procesu rozwi�zywania problem�w ........................... 1955.3.2 Wcze�niejsze do�wiadczenia jako utrudnienieprzy poszukiwaniu rozwi�zania ................................... 2015.4 Rozwi�zywanie problem�w jako wyraz inteligencji .................... 2045.4.1 Poszukiwanie metod pomiaru inteligencji: drogi i manowce ............ 2055.4.2 Rozwi�zywanie codziennych problem�w dzi�ki inteligencji praktycznej . . . 2165.4.3 Zale�no�� inteligentnego dzia�ania od warunk�w �rodowiska ........... 2195.4.4 Drogi bada� inteligencji: od produktu do procesu ..................... 2206. PSYCHOLOGIA PAMI�CI .....................................2226.1 Pami�� jako przetwarzanie informacji .............................. 2236.1.1 Rejestr sensoryczny: furtka dla bod�c�w zmys�owych .................. 2256.1.2 Pami�� kr�tkotrwa� a ........................................... 2286.1.3 Pami�� d�ugotrwa�a ............................................ 2336.2 Zapominanie, wyja�nienie ....................................... 2436.2.1 Rozpadanie si� "�lad�w" ......................................... 2436.2.2 Zak��cenia wcze�niej i p�niej przyswojonej wiedzy: interferencja ........ 2446.2.3 Niemo�no�� uzyskania dost�pu do zawarto�ci pami�ciz powodu braku bod�c�w wywo�uj�cych ............................. 2456.2.4 Zapominanie umotywowane ...................................... 2466.3 Mo�liwo�ci wspierania pami�ci ................................... 2476.3.1 Zasady dotycz�ce �wicze� ........................................ 2476.3.2 Mnemotechniki - pomoc przy opracowywaniu materia�u trudnegodo uporz�dkowania ............................................. 2527. PSYCHOLOGIA MOTYWACJI ................................. 2587.1 Zachowanie motywowane i jego obja�nienie ......................... 2597.1.1 Charakterystyka zachowania motywowanego ........................ 2597.1.2 Cz�ci sk�adowe psychologicznych wyja�nie� motywacji ............... 2617.2 Teorie dotycz�ce poszczeg�lnych sfer motywacji ...................... 2637.2.1 Od�ywianie si� - zachowanie i wyja�nienie .......................... 2637.2.2 Agresja i jej wyja�nienie ......................................... 2717.2.3 Niekt�re warunki wspierania motywacji do nauki .................... 2908. PSYCHOLOGIA UCZU� I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM ....... 2998.1 Charakterystyka i klasyfikacja emocji .............................. 3008.2 Znaczenie autonomicznego uk�adu nerwowego oraz hormon�w .......... 3028.3 Teoretyczne rozwa�ania o do�wiadczaniu emocji ..................... 3078.3.1 M�zg - centralna rozdzielnia emocji i reakcji fizycznych ............... 3088.3.2 Zale�no�ci pomi�dzy zmianami fizycznymia doznawaniem okre�lonych emocji ................................ 3098.3.3 Do�wiadczenie emocji - rezultat pobudzenia fizjologicznegooraz proces�w poznawczych ...................................... 3138.3.4 Zagadnienie proces�w przeciwstawnych ............................ 3168.4 Przekazywanie dozna� w kontaktach spo�ecznych .................... 3198.4.1 Biologiczne podstawy wyra�ania emocji ............................ 3198.4.2 Zasady wyra�ania emocji w r�nych sytuacjach ...................... 3218.4.3 Mo�liwo�ci udawania "nieprawdziwych" emocji ...................... 3238.5 Stres: jego nast�pstwa i zwalczanie ................................ 3268.5.1 Charakterystyka stresu ......................................... 3278.5.2 Warunki powstawania stresu ..................................... 3288.5.3 Osobowo�� a zagro�enie stresem .................................. 3328.5.4 Mo�liwo�ci obrony przed stresem .................................. 3369. PSYCHOLOGIA PROCES�W SPO�ECZNYCH .......
[ Pobierz całość w formacie PDF ]